Att inte förstå ny media

27Apr09

I sin frustration över att det inte gick att köpa en efterlängtad låt från iTunes (den var bara tillgänglig i USA) twittrade Even Sandvold Roland

Forbannet, nå! iTunes Music Pass for Dave Matthews Bands nye skive er bare tilgjengelig i USA. Typisk! Ikke klag over piratkopiering. (

Terje Pedersen, en representant för norska Warner Brothers valde att twittra tillbaka

drittungebloggen

@evensr Da syns jeg du skal stjele den, så kan du skryte av prosessen på drittungebloggen din etterpå. Vil jo ikke at du skal vaere sint.

Inte smart! I en tid då illegal nedladdning är ett problem för musikindustrin är det knappast smart att förolämpa en kund som är villig att betala. Situationen Even Sandvold Roland utsättes för – att musiken finns men är geografisk bregränsad visar att de lagliga alternativen fungerar sämre för användaren än de olagliga.

Naturligtvis ångrade Terje Pedersen sin tweet och raderade den men många har screenshots. Even Sandvold Roland har bloggat om händelsen, det twittrades, översattes till engelska och hamnade på Digg. Själv fick jag reda på det från Jill/Txt som gör en snygg analys av händelsen med fokus på gränsen mellan den privata/offentliga sfären.

Warner Brothers chefen Terje skrev en ursäkt som Even Sandvold Roland generöst la ut på sin blog. Och gammalmedia har rapporterat om det.

Själv är jag fascinerad över hur illa människor i ledande ställningar förstår teknologi. Generellt. Men ännu värre hur illa de verkar förstå den teknologi som de använder och ibland är beroende av. Naturligtvis är det lätt att se att Warners representant gjorde en misstag men det är det är ingen liten miss.

Att förolämpa en kund är ett tecken på den förakt man känner för dom. I detta fall var misstagen inte att man föraktar sina kunder utan att man överhuvudtaget inte förstår den makt teknologin har gett kunderna. Even Sandvold Rolands möjlighet att uttrycka sin missnöje och sprida kunskap om reaktionerna gör honom inte till en ensam missnöjd kund. Helt plotsligt blev en missnöjd kund en fokus och exempel på: de brister som finns inom de lagliga musikindustrin, den okunskap som chefer hanterar PR med, den bristande förståelsen för nya kommunikationsverktyg…



3 Responses to “Att inte förstå ny media”

  1. 1 Stoffe

    Warner är väl fortsatt det företag som har allra svårast för att släppa det gamla systemet? Det verkar i alla fall vara de som ivrigast jagar bort musik från Youtube och annars hörs talas mest om i debatten.

    Även om kommentaren var i “affekt” så visar den med all önskvärd tydlighet att han tycker att all försäljning ska ske helt på deras villkor och konsumenterna ska bocka och skrapa med foten, men mössan i hand snällt vänta på ynnesten att få ta del av sin favoritmusik. Galenskaper!

    Hoppas han “stal” låten, trots allt.


  1. 1 Daily News About ITunes : A few links about ITunes - Sunday, 26 April 2009 22:01
  2. 2 Dagbok för April 28th - En sur karamell

Leave a comment