E-demokrati revival?

27Mar09

Före 2000 när nätet var nytt och spännande fanns en stark diskussion om egovernment och edemocracy som för det mesta skrevs som e-demokrati på svenska vilket i och för sig är märkligt eftersom government och democracy är knappast synonymer. Av olika anledningar dog diskussionen. Min egen teori är att makthavare blev oroliga när användare började använda teknologin på innovativa sätt.

När staten så e-demokrati menade man egentligen inte makt åt folket utan snarare att de ville sänka sina förvaltningskostnader. Hur jag än försöker känns inte deklaration via sms som demokrati. Jag skrev en del om detta i min avhandling om någon vill läsa vidare.

Men sedan Obama kom in i vita huset har diskussionen åter väckts om användning av teknologi inte enbart till förvaltning utan även till kommunikation. Filmer på YouTube, bilder på Flickr, Twittrande och annat spännande har varit självklara och innovativa kommunikationsinslag.

En av det spännande projektet som nu ska avslutas är Open for Questions där användare har kunnat ställa frågor och utrycka sina åsikter och det blev ett stort gensvar 92 935 människor ställde 104 033 frågor. Kan Obamas nya kommunikationsförsök vara ett meningsfullt sätt att engagera människor och en revival för e-demokrati?



2 Responses to “E-demokrati revival?”

  1. 1 Jonas B.

    Det tråkiga med den diskussionen var ju att man sköt in sig på de områden där den digitala tekniken är _minst_ lämpad att sköta jobbet: att hålla i allmänna val och folkomröstningar.

    Där tekniken verkligen kommer förändra samhället och göra nytta är genom att öppna kommunikationsvägarna, informera och utbilda. Men det är ju svårare att implementera förstås.

  2. 2 Waldemar Ingdahl

    E-demokrati och e-förvaltning är inte alltid samma sak, men e-förvaltningen är nog nödvändig för att förstärka demokratin, och att kunna leka upp den underifrån. På Skiften utvecklade jag min tankar kring min skrift E-demokrati.

    http://skiften.se/2009/04/02/tappar-mats-odell-e-forvaltningen-veckans-skifte/


Leave a comment