Arbetstid och arbete

20Apr09

Landstinget i Jämtland förbjuder sina anställda att använda arbetsgivarens datorer när de går in på Facebook. Förbudet motiveras med att risken för att datorerna kan smittas av trojaner och maskar (GP).

Det skulle vara intressant att veta om Facebook nämns uttryckligen i beslutet? Det finns mängder av riskabla sajter online och om Facebook är målet för förbudet är detta kanske ett försök att använda teknologi som hotfula risker som ett försök att hindra människor att slösa arbetsgivarens tid.

I november 2007 diskuterades de anställdas “rätt” att facebooka. Anledningen kom från försök till att reglera facebookande på arbetstid i England (se tex här). Då var nätverkande fortfarande trendigt och facebook nytt och spännande. Men problemet består. Skall man tillåta anställda att “slösa” bort tid på meningslös teknologianvändning eller ska man se det hela som nätverkande och utvecklande av social kompetens?



4 Responses to “Arbetstid och arbete”

  1. 1 Kalle

    Vissa förbud kan naturligtvis motiveras med säkerhet, fast en grundläggande säkerhetsutbildning för personalen skulle nog ge större effekt. Jag tror det handlar om tid.

    Den andra frågan är ju mycket intressantare, om man ska tillåta “slöseri” med arbetstiden. Själv tycker jag att det här med att sälja sin tid känns som ett rätt föråldrat koncept, i alla fall inom yrken där man använder sin hjärna. Jag kan inte ställa in min hjärna på arbete 8 h/dag och koppla bort arbetet all annan tid. Min hjärna funkar inte så. Jag skäms inte för att jag skriver denna kommentar på arbetstid (OK, egentligen på lunchen…). Å andra sidan jobbar jag klart mer än 8 h/dag, fast då ingår detta “slöseri” så det kanske blir ca 8 h i alla fall.

    • 2 Sara

      jag håller med fullständigt, så länge man gör det man förväntas göra borde det väl inte spela så stor roll hur man går tillväga? Men det funkar ju tyvärr bara för anställda inomn vissa yrken, det är rätt svårt att kolla mejlen på arbetstid om man är lokalvårdare till exempel, eller kirurg med, kan jag tänka mig.

      Dessutom: forskare vid Melbournes universitet har just slagit fast att nöjessurf under arbetstid höger produktiviteten, se artikel i Wired: http://www.wired.com/techbiz/media/news/2009/04/reuters_us_work_internet_tech_life

  2. Håller med er båda – trevligt när alla är överens! Dessutom är en stor nackdel med timmodellen att jag kan finnas på jobbet utan att arbeta medan om man mäter resultat spelar det egentligen ingen roll när arbetet utförs (nästan).

    När man har en “yrken där man använder sin hjärna”…Kalle finns det hjärnlösa jobb? hehe! Men när man har en sådan jobb är det tvärtom den anställde som måste vara försiktig – jag har nästan alltid datorn på och arbete/fritid flyter samman.

  3. 4 Kalle

    Ha ha, jo man använder väl alltid sin hjärna i större eller mindre utsträckning. Men när jag satt i kassan i mataffären tex så var jag naturligtvis tvungen att vara på min plats under min arbetstid (och ingen annan tid). Att jag fanns på plats och utförde det ganska enkla och mekaniska arbetet var ju viktigare än att jag tänkte kloka tankar under tiden.


Leave a Reply

