Vetenskap, undervisning och populism

17Apr09

Igår satt vi en grupp på jobbet och diskuterade hur studenter kunde inspireras och enthusiasmeras. En del av förslagen handlade om att “sälja” eller att “anpassa” kurser så att de är mer lockande. Sådana diskussioner gör mig illa till mods men jag vet inte hur jag ska uttrycka det utan att låta elitistisk. Kunskap skall vara svårt – vad är det värt om det är lättvunnet?

Av en slump läste jag Richard Dawkins bok Unweaving the Rainbow idag där han skriver om riskerna med att “sälja” vetenskap till massorna genom att förenkla den. Jag fick stöd för mina idéer.

‘Fun’ sends the wrong signals and might attract people to science for the wrong reasons… Science…can be hard and challenging but science is…wonderful. Science can pay its way but, like great art, it shouldn’t have to… Of course science is fun, in the sense that it is the opposite of boring. It can enthral a good mind for a lifetime… I am attacking only the kind of populist whoring that defiles the wonder of science.

Dawkins kicks ass! Vi ska naturligtvis vara intressanta men undervisning skall aldrig sänka sig ner till nivån där alla lata orkeslösa studenter bara kan sitta av tiden. Det handlar om att man skall lära sig vilket är svårt. Allt annat är falsk marknadsföring vilket skulle vara oärlighet från vår sida.



One Response to “Vetenskap, undervisning och populism”

  1. 1 Sara

    Men distans via internet skulle ju, som påpekats tidigare, vara ett kraftfullt sätt att nå ut till folk😉


Leave a Reply

