Förväntningar på teknologisk prestanda

16Apr09

Vad är en acceptabel servicenivå? Vad ska medborgare ha rätt att vänta sig? När ansökningstjänsten på studer.nu crashar för tredje året i rad – är det ett problem?

SVD skriver: Förtvivlade studenter som valt att söka sina kurser i sista stund ringde TT på onsdagskvällen när bara timmar återstod till dess att deras anmälningar måste vara inne vid midnatt.

Sidan klarade inte trycket och var nere mellan klockan 21.15 och 22.07. Sidan var fortsatt trög och sökfristen förlängdes till klockan 12 mitt på dagen idag (Ni har en timme kvar att söka min kurs!). Studenter är “förtvivlade” och ringer TT?!?

Självklart skall det finnas en acceptabel servicenivå och jag tycker att det är bra att när teknologin misslyckas finns en mänsklig bedömning att ordna upp situationen (genom att tex förlänga fristen) men det är intressant att vi kräver en 100% funktion från vår teknologi. Noll tolerans för misstag eller misslyckande. Inte undra på att vi upplever en häftig intolerans och abstinens när vår teknologi hickar, klantar eller misslyckas helt.



3 Responses to “Förväntningar på teknologisk prestanda”

  1. 1 Jonas B.

    Intressant! Jag reagerade på det omvända, att folk tycks ha så stor förståelse för att “datan kraschat”. Anstormningen på studera.nu tycks ha varit 50000 på en timme om man ska tro ryktena, det blir i storleksordningen 10 i sekunden.

    Vilken leverantör har åstadkommit något som inte ens klarar detta? Att lasttesta webplatser är inte rocket science precis. Jag skulle inte haft något som helst förståelse för detta om jag var beställare, det gränsar till något jag skulle vilja ha skadestånd för.

  2. Det går inte heller att dimensionera för en sådan anstormning eftersom dagen efter är det knappast någon som vill åt sidorna/databasen. Detta innebär att man ska bygga ett system för 4 timmars kaos två gånger om året…

  3. 3 Maria

    Jag är snarare förvånad att så många väntar till sista dagen att söka kurserna. Det har hänt två gånger tidigare så då borde man kanske varit ute i god tid.
    Naturligtvis tycker jag att tjänsten ska klara av att hantera anstormingen, jag vet inte hur stor ökningen har varit i år från tidigare år med tanke på lågkonjunkturen.


Leave a Reply

