Oförudsedda konsekvenser ipredia

03Apr09

Alla försök till reglering för med sig oavsiktliga eller oplanerade konsekvenser. Ibland kan det till och med uppstå konspirationsteorier som menar att de oförutsedda konsekvenserna var inte bara oförutsedda utan även avsiktligt planerade av vissa grupper i samhället eftersom det kan tyckas märkligt att beslutsfattare inte kunde förutse konsekvenserna.

Några av konsekvenserna av IPRED lagstiftningen är att användningen av bredband sjunk drastiskt och det blev ett ökad intresse i anonymiseringstjänster. Det var knappast oväntat att fildelningen skulle sjunka en kort period tills folk känner sig trygga igen.

Det borde även varit ganska tydligt för alla att anonymiseringstjänster skulle breda ut sig och blir relativt rumsrena – vilket innebär att de som använder sig av anonymitet för allvarligare saker än fildelning (just nu verkar lagstiftaren “glömt” att det finns allvarligare saker än upphovsrätt) får en större mängd tjänster att välja emellan.

Men en lite sidoprojekt som växer som jag vet inte om någon kunde förutse är ipredia (läs om bakgrunden till idén på Opassande). Ipredia bygger på två grundläggande idéer. Dels irritationen att folks rädsla för ansvar via IPRED gör att de stänger sina trådlösa nätverk och därmed gör det svårt för andra att “låna” uppkoppling under kortare eller längre perioder. Dessutom bygger det på tanken att ansvaret för fildelning inte kan begränsas till ägaren av nätet om det inte går att bevisa att det var ägaren som faktiskt fildelade.

Irritationen förstår jag eftersom jag har själv använt mig av andras nät när jag reser – och i gengäld låter mitt vara öppet för folk i samma situation. Enkel vänlighet? Hoppet att slippa juridiskt ansvar förstår jag men vet inte om det kommer att vara en hållbar argumentation – vi får se.

Ipredia är därför ett försök att hjälpa de användare som vill öppna upp sina nätverk. Tipset är även att man döper om sina öppna nät till just ipredia för att göra dom lättare att hitta. Samtidigt blir det en manifestation eller en protest mot lagen. På wikin kan man läsa:

Ipredia.se är wikin för dig som vill dela med dig av din trådlösa internetanslutning till dina medmänniskor. Din internetanslutning kan då användas av andra och du kan använda andras internetanslutning när du inte når ditt eget.

Det är enkelt. Ge ditt trådlösa nätverk SSID-namnet Ipredia och stäng av all kryptering.

Detta är en intressant oanad konsekvens av lagstiftning och det ska bli intressant att se vilken effekten blir. Just nu finns det även en karta där användare uppmuntras till att lägga upp sina ipredia nät för att visa sitt stöd.

ipredia1



6 Responses to “Oförudsedda konsekvenser ipredia”

  1. Jag gillar tanken på öppna nätverk. Men jag har ingen router. Haha. När jag skaffar en ska jag verkligen överväga att ‘dela med mig’.🙂

  2. 2 Kalle

    Finns det inte hovrättspraxis på att det inte räcker att visa att en IP-adress fildelat utan man måste visa vilken person som använt den? Orkar inte gräva just nu, dessutom var det ju ett brottmål och vi kanske kan förvänta oss ett antal civilrättsliga tvistemål nu. (Eller är tanken att de fortfarande ska polisanmäla men först sedan de själva utrett åt polisen?)

  3. Gräv Kalle! Vill veta mer…

  4. 5 Kalle

    Svea hovrätt, 2006-10-02, B 8799-05, finns i bla Rättsbanken

  5. 6 Kalle

    Hm, jag hade inte läst själva domen tidigare utan bara nyhetsrapporteringen. Ögnade igenom den nu och det verkar som det handlade mycket om tidpunkter mm som var oklart.


Leave a Reply

