Nätet räddar inte dagstidninar

24Mar09

Nu har fler tidningar lagt ner sina pappersversioner och börjat om som enbart webbtidningar skriver Ricki Neuman i SvD i en artikel med rubriken “Nätet ska rädda dagstidningar” – och detta förvånar knappast någon. Tidningar har kämpat med sin anpassning till ny teknologi före musik och filmbranschen men de valde att gå sin egen väg. Istället för att slåss mot väderkvarnar och beklaga att digital teknologi förstör media så anpassar de sig. Vissa klarar sig inte, likt dinosaurier dör de ut när livsvillkoren ändrar sig.

Som digital fantast, aktivist och förespråkare är det dock inte utan lite sorg i hjärtat jag ser på utvecklingen. Jag tycker om tidningar när jag hinner bläddra i dom. Jag vägrar ge upp böcker för e-bokens värld även om jag gärna tränar till ljudböcker (och då helst faktaböcker). Jag trivs på teatern, bio och concerter men konsumerar mycket via laptop.

Andrew Keen skrev (2009) i sin uppmärksammade bok The Cult of the Amateur (Expressen recension) att han inte enbart beklagade dinosauriernas försvinnande utan även oroade sig för världens informationsförfall. Världen enligt Keen skulle förvandlas från en kulturelit till en massa av twittrande och egobloggande nötter. Keen har många brister i sina argument men det är klart att hans kulturelit inte längre klarar av att konkurrera med amatörerna.

Men detta innebär inte att vi tvingas att gå från den djupaste bassängen till den grunda barnbassängen. Visst skulle jag sakna om alla mina tidningar försvann men det tror jag knappast kommer hända. Bara genom att gå ut och läsa i blogosfären så inser man snabbt att det finns utrymme för barndamm och djupa bassänger även om det aldrig kommer att bli som förr. Inget kan rädda dinosaurierna, sörj dom inte utan se fram emot nästa modell.



No Responses Yet to “Nätet räddar inte dagstidninar”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

