Men är folkbilen en bra idé?

04Mar09

Tata Nano presenterades är planerad att byggas som världens billigaste bil. DN rapporterar från bilmässan i Geneve

I Indien beräknas den kosta runt 18.000 kronor. Där kan det bli en riktig folkbil. Nu är den på väg till Europa i en ombyggd version – Tata Nano måste få bättre utsläppsvärden och bättre säkerhet, vilket innefattar airbags med mera.

Den europeiska Nano – Nano Europa – kommer att vara dyrare än den indiska bilen men fortfarande vara mycket billig – ryktet säger runt 5000 euro.

Men vilken blir den milömässiga effekten av billiga bilar? Borde inte billigare bilar öka risken att fler bilar köps och används? Om bilen blir alltför billig finns det då en chans att vi skapar en “engångsbil” som är billigare att slänga bort än att laga? Hur påverkas miljön när länder med stora populationer och en lägre antal bilar per person får möjlighet att köpa bilar…



No Responses Yet to “Men är folkbilen en bra idé?”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s


%d bloggers like this: