Digitala bilder i glömskans landskap

04Mar09

Till en början strävade jag emot digitalkameror men till slut föll jag för bekvämligheten, priset och hastigheten. Det var helt enkelt svårt att låta bli. Nu är jag sällan utan en kamera i närheten och aldrig utan kameran i mobiltelefonen. Och massor av bilder blir det som till slut hamnar i obegripliga mappar och undermappar på min hårddisk.

Den första oron var hur en eventuell datakrasch skulle påverka mitt liv i relation till mina bilder, min historia. Naturligtvis var regelbundna backup till externa diskar en nödvändighet men som Tommy Johansson skriver idag så är svenskar usla på backup: ”82 procent av svenskarna gör inte någon daglig säkerhetskopiering”. Tillit till teknologi eller blind tro eller självvald blindhet?

Mina bilder skiljer sig från mitt arbetsmaterial eftersom de var för många att lagra på jobbets servrar – dessutom tvekar jag att lagra mitt privatliv på företagets servrar.

För mig blev lösningen att köpa utrymme hos en extern företag. Visserligen förutsätter detta en tillit till företaget och dess teknologi. Men det känns som en relativt bra lösning.

Men jag tror inte det stora hotet mot digitala produkter är datordöden utan snarare mångfalden. Vi tar mer bilder och skapar flera dokument men alltför ofta återgår man inte till det som skapats och sparats. Jag tror att den stora hotet för vår digitala historia är vår ointresse att spara och vår undermåliga verktyg att hitta tillbaka till bilden som togs på faster Annas födelsedag för tre år sedan…

För mer om digital historik läs Ola Larsmo & Lars Ilshammars intressanta bok 404 Utflykter i glömskans landskap.



No Responses Yet to “Digitala bilder i glömskans landskap”

  1. Leave a Comment

Leave a Reply

