Vad fan håller ni på med?

03Mar09

IT bloggaren Tommy K Johansson i SVD Opinion och uttrycker en frustration som många känner.

Under de drygt femton år som jag bevakat IT-branschen har jag läst om det ena konstiga lagförslaget efter det andra. Sedan Internetuppkoppling blivit standard i hemmen har det med jämna mellanrum kommit nya förslag på hur man ska skydda oss användare genom att kontrollera och blockera delar av nätet.

Vi behöver inte gå så långt bakåt som femton år. Sverige har varit relativt sent in på arenan vad gäller galna försök att reglera Internet. Dett har gjort att vi har kunnat sitta här hemma och fnissa åt de galna idéer som har kommit och gått, förfärat oss på avstånd på de galna idéer som fastnat – men utan att känna oss allvarligt hotade.

Under de senaste fem åren har dock Sveriges övervakningshets tagit fart och i ett försök till att hinna ikapp har vi diskuterat egna galna idéer och vi börjar nu sätta idéerna i praktik genom egendomlig kontrollagstiftning utan egentlig värde förutom en säkning av våra rättigheter.

Tillbaka till Johansson:

Jag är ingen konspirationsteoretiker. Jag är inte heller politisk debattör och jag brukar inte stå på barrikaderna och vifta med flaggor. Men nu kan jag inte låta bli.

Vad fan håller ni på med?

Instämmer!



2 Responses to “Vad fan håller ni på med?”

  1. 1 Tommy

    Tack för kommentar och länk!

    Med femton år så menade jag även före Internet – t.ex. BBS-lagen (eller, just den var ju i gränsfallet tidsmässigt) och annat. Minns det rabiata vansinne som hade med våldsspel att göra, till exempel.🙂

  2. Ja, det var länge sedan vi hade en härligt diskussion om skadligheten i dataspel. Men det kommer… Det brukar komma igen och igen.


Leave a Reply

